Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu negatywnie zaopiniował wniosek złożony przez Prezesa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Koninie o zatwierdzenie nowej taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie miasta Konina i ulicy Miodowej w miejscowości Brzeźno, gmina Krzymów. Wśród argumentów, które przesądziły o takiej decyzji należy podkreślić przesadny wzrost cen opłat w przeciągu trzech lat - o blisko 35 proc. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i prawie 42 proc. w zakresie odprowadzania ścieków.

Wody Polskie regulują, a nie ustalają stawki za wodę i ścieki. Stoimy na straży rzeczywistych kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tak by mieszkańcy nie ponosili nieuzasadnionych opłat. Zadaniem każdego Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich jest sprawdzenie czy wysokość tych opłat, zaproponowana przez dane przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, jest uzasadniona ekonomicznie i wynika z aktualnych potrzeb lokalnej społeczności. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej jest organem niezwiązanym z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym, a przed rozstrzygnięciem sprawy zobowiązany jest do zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego, a finalnie do wydania decyzji zgodnie z zebraną dokumentacją.

 

DSC04357

              Dyrekor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Bogumił Nowak, na spotkaniu z dziennikarzami i radnymi z Konina.

 

- Wysokość opłat za wodę i odprowadzanie ścieków to była pilnie strzeżona tajemnica przez prezesa PWiK-u w Koninie. Mimo wielu prób nie udało mi się zdobyć tych informacji – zapewnił na spotkaniu prasowym Piotr Wolicki, prezes Konińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Według jego wyliczeń udział mediów i usług komunalnych w opłatach jakie ponoszą mieszkańcy Konina za użytkowanie mieszkania wynosi 65 proc., i wciąż rośnie. – Gdyby Wody Polskie nie zablokowały podwyżki tych opłat co roku musielibyśmy przekazać do PWiK-u w Koninie 1,2 mln zł więcej. Tyle musieliby dołożyć tak naprawdę nasi lokatorzy – zaznaczył prezes Wolicki.
Zenon Chojnacki, wiceprzewodniczący rady miasta Konin, na spotkanie z dziennikarzami zabrał swój rachunek za wodę i odprowadzanie ścieków. Z dokumentu wynika, że mieszańcy Konina płacą za metr sześcienny wody 19,31 zł. Po podwyżce zaproponowanej przez prezesa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Koninie ta opłata by wzrosła do 27,00 zł za metr sześcienny. Dla porównania jego znajoma w pobliskim Ślesinie płaci za identyczną usługę 8,42 zł. – A to w Koninie woda i odprowadzanie ścieków powinny być tańsza, chociażby dlatego, że działa efekt masowości. Woda dostarczana jest przecież do 70 tys. osób – powiedział.

 

DSC04377 DSC04383
 Zenon Chojnacki, wiceprzewodniczący rady miasta Konin.  Piotr Wolicki, prezes Konińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

Wniosek taryfowy PWiK w Koninie rozpatrywano nie tylko pod kątem poprawności formalnej (przestrzegania ogólnych zasad, uwzględnienia właściwych składników), ale także pod kątem ekonomicznym, tj. racjonalizacji kosztów, optymalizacji dochodów z usług. Obowiązkiem organu regulacyjnego jest kontrola zasadności proponowanych cen i opłat. Szczegółowej analizie musi być poddane m.in. wynagrodzenie i pochodne, usługi obce, koszty pośrednie, amortyzacja, marża zysku, opłaty za usługi wodne, koszty energii elektrycznej, podatki i opłaty, koszty materiałów.
Wśród kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wniosku złożonego przez PWiK w Koninie wskazano m.in., że:
1. Opłaty za korzystanie ze środowiska na terenie miasta Konina i ulicy Miodowej w miejscowości Brzeźno, gmina Krzymów w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wzrastają o 72% a zbiorowego odprowadzania ścieków o 123%.
2. Koszty energii elektrycznej ustalono na podstawie planowanego zapotrzebowania oraz zgodnie ze stawkami opłat w zawartych umowach. Wzrost cen w pierwszym roku dla zbiorowego dostarczania wody jest wyższy o 13% a dla zbiorowego odprowadzania ścieków o 2%. Koszty energii w planowanym okresie od 1 do 36 miesiąca stanowią dla zbiorowego dostarczania wody 5,25% i zbiorowego odprowadzania ścieków 4,85% całości ponoszonych kosztów.
3. Podatki i opłaty niezależne od przedsiębiorstwa oszacowano zgodnie z obowiązującymi przepisami i znanymi stawkami jednostkowymi podatków. Średni wzrost podatków i opłat niezależnych od przedsiębiorstwa w okresie od 1 do 36 miesiąca obowiązywania nowej taryfy dla miasta Konina i ulicy Miodowej w miejscowości Brzeźno, gmina Krzymów w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków wynosi w pierwszym roku 22% dla zbiorowego dostarczania wody i 15% dla zbiorowego odprowadzania ścieków co stanowi ok. 13% całości ponoszonych kosztów.
4. Koszty wynikające z usług obcych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wzrastają o 15% w pierwszym okresie w stosunku do roku obrachunkowego, a w przypadku zbiorowego odprowadzania ścieków w trzecim okresie wzrost przekracza 100% w stosunku do roku obrachunkowego.
5. Wnioskodawca ustalił także marżę zysku w wysokości ok. 4% dla zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Wzrost marży zysku w okresie obowiązywania nowej taryfy do okresu obrachunkowego poprzedzającego wprowadzenie nowej taryfy dla zbiorowego dostarczania wody wynosi 19%. Podczas gdy dla zbiorowego odprowadzania ścieków po obniżeniu marży w stosunku do roku obrachunkowego w trzecim okresie marża wzrasta o 16%.
6. Ustalone stawki amortyzacji nie znajdują uzasadnienia w złożonych dokumentach, zostały przyjęte przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacje w sposób dowolny, stąd też nie zapewniają ochrony odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen (art. 24c ust. 1 pkt 2 Ustawy). Brak jest szczegółowego uzasadnienia w zakresie sposobu naliczania stawek amortyzacyjnych w okresie obrachunkowym oraz dla planowanych inwestycji przedstawionych w Wieloletnim Planie Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2021-2023 dla obszaru miasta Konin. Ponadto przewidziany został wzrost amortyzacji na obszarze gminy Konin w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę pomiędzy pierwszym a drugim okresem obowiązywania nowej taryfy o 58%, a pomiędzy drugim a trzecim okresem obowiązywania nowej taryfy o 15%, co nie zostało przez Wnioskodawcę poparte dokumentacją. Należy wskazać, iż amortyzacja, która ustalona została od wartości początkowej środków trwałych metodą liniową, w planowanym okresie od 1 do 36 miesiąca stanowi 19,62% kosztów eksploatacji i utrzymania oraz 16,9% całości ponoszonych kosztów.
7. Mając na uwadze interes społeczny, o którym Wnioskodawca wspomniał składając wyjaśnienia dotyczące stopniowego eliminowania subsydiowania skrośnego poprzez etapowe zaprzestanie odliczania części kosztów i podatków dot. kanalizacji na terenie miasta Konina i ulicy Miodowej w miejscowości Brzeźno, gmina Krzymów, powinien on również uwzględnić możliwość obniżenia kosztów amortyzacji, co pozwoliłoby na zmniejszenie cen i stawek w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.